Singgah Ziarah dan Like FB PAGE kami, POKOK KURMA 'Made In Malaysia'

Hit by Crews

Wednesday, February 19, 2014

Kupasan yang Mengelupas

Seperti yang dijanjikan baru-baru ini (klik di sini untuk rujukan), kami akan membuat kupasan tentang pembungaan yang terhasil daripada salah satu Pepohon Tamar Tuan Mahayuddin Yassin. Tetapi betapa mengelupasnya hati kami, tatkala sudah bersiap siaga lagak umpama wartawan akhbar membuat liputan, situasi yang kecewa pula berlaku.

Bunga jantan yang mempunyai 4 jambak mekar sebelum ini sejak penghujung Disember 2013 menurut Tuan Mahayuddin, kini sudah mengering dan bunganya berguguran bertaburan di bumi.

Terasa sangat ralat disebabkan penundaan beberapa kali tidak berkesempatan singgah ziarah di kebun Tuan Mahayuddin ini. Kami hanya mampu mengambil gambar mayang yang keguguran bunga. Berharap banyak hikmah disebaliknya.





Mengapa bunga jantan tersebut mengering setelah melalui tempoh tertentu..? Apakah yang perlu dilakukan ketika keluar mayang bunga..? Dan apa pula perlu dilaksanakan sekiranya bunga jantan tersebut mekar sejambak..? Insha Allah, akan dinukilkan dalam kupasan yang mendatang.


Syful Tamar (ST)
"ISLAMIC BIODIVERSITY TECHNOLOGY"
http://syfultamar.blogspot.com/
POKOK KURMA 'Made In Malaysia'

ST : Menurut Tuan Mahayuddin lagi, bunganya sangat unik dan menarik. Tapi beliau pun tak terlintas nak bergambar pada masa tu. Hmm..

No comments: