Singgah Ziarah dan Like FB PAGE kami, POKOK KURMA 'Made In Malaysia'

Hit by Crews

Wednesday, July 16, 2014

Pokok Kurma Sultan

14 Julai 2014 – Penghormatan tertinggi kepada kami di negeri sendiri :-) . Ianya sempena Majlis Sambutan Nuzul Al-Quran Peringkat Negeri Perak dan Perasmian Masjid Al-Ghufraniah, Sungai Siput (U) serta Berbuka Puasa. Majlis disempurnakan oleh Sultan kami, DYMM Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfur-Lah. :-)


Menyelia Pohon Ajwah bagi memastikannya dalam keadaan baik sebelum keberangkatan tiba baginda Sultan

Persediaan petugas di kalangan staf MPKK


Keberangkatan tiba baginda Sultan. Sambil memberi salam, baginda turut menghulurkan tangan bersalam dengan tetamu dan rakyat

‘Surprise’ perasmian majlis adalah simbolik penanaman Pohon Ajwah oleh baginda Sultan, yang memperkenan menceduk tanah ke lokasi penanaman dan menyiram air atas Pohon Ajwah tersebut. Pohon Ajwah delegasi POKOK KURMA ‘Made In Malaysia’. :-)

Persediaan akhir simbolik penanaman pohon Ajwah oleh baginda Sultan

Cedukan tanah oleh baginda Sultan

Baginda Sultan meletakkan tanah kepada Pohon Ajwah

Siraman DiRaja

Selesai simbolik penanaman

Bukan sahaja baginda Sultan, malah Raja Muda, Raja Dihilir dan Menteri Besar turut melaksanakan simbolik penanaman Pohon Ajwah masing-masing. :-)





Tugas kami pada majlis tersebut bermula pada pagi Jumaat lepas (11 Julai 2014), sebelum bertolak bagi misi KEMBARA RAMADHAN IPOH – KLANG – SHAH ALAM – IPOH. Oh, ya! Ini pautan misi berkenaan : http://syfultamar.blogspot.com/2014/07/kembara-ramadhan-ipoh-klang-shah-alam.html

Kami mencari lokasi yang ideal untuk penanaman. Membuat pemasuan menggunakan gegelung konkrit. Hiasan kuning DiRaja diuruskan oleh pihak Majlis Perbandaran Kuala Kangsar (MPKK).

Bersama Mak (Keramat Hidup) dan Pak Tiri serta anak-anak

Bersama isteri dan anak-anak

Syukur, negeri Perak kini mempunyai Pokok Kurma Sultan, Pokok Kurma Raja Muda, Pokok Kurma Raja Dihilir dan Pokok Kurma MB. :-) 

Pokok Kurma Sultan


Syful Tamar (ST)
POKOK KURMA ‘Made In Malaysia’
http://syfultamar.blogspot.com/

ST : Tersenyum sendiri bila ada di kalangan tetamu yang saling berbisik, Pohon Ajwah tersebut dari Madinah datangnya. Tetamu yang rancak berbisik berkenaan tidak tahu, yang sebenarnya Pohon Ajwah tersebut dari Nerseri Mini Pokok Kurma tepi rumah di RPT Pengkalan Pegoh Seberang, Lahat, Ipoh je. Hehe.


Best dan legaaa...  :-)

No comments: