Singgah Ziarah dan Like FB PAGE kami, POKOK KURMA 'Made In Malaysia'

Hit by Crews

Wednesday, January 7, 2015

Trio Kurma Azhan

4 Januari 2015 - Cukup puas luangan masa lewat pagi hujung minggu di kebun Tuan Mohd Azhan Bin Md Zain di Ampang, Ipoh. Pelbagai pokok buah dan ulaman tumbuh dan hidup subur di situ.

Kedatangan kami sebenarnya adalah meninjau 3 Pokok Kurma beliau. Beliau perlukan pandangan dan konsultansi kami terhadap trio Pokok Kurma beliau itu.

Apa yang kami perhatikan, Pokok Kurma yang paling tua, sedikit senget pembesarannya akibat bernaung di bawah perdu pokok nangka. Berlakunya senget adalah disebabkan pembesaran terhalang dek dahan nangka yang berada pada laluan pertumbuhan pelepahnya.




Pokok kedua tiada masalah. Cuma memang jelas sama seperti Pokok Kurma pertama, langsung tiada sentuhan penyelenggaraan.




Pokok Kurma ketiga juga sama, cuma apa yang membezakannya daripada kedua-dua Pokok Kurma senior di situ adalah, Pokok Kurma junior ini dikurniakan 2 anak pokok yang tumbuh dari celahan batangnya di tanah. Inilah perbezaan yang sangat mengujakan. Sebabnya dah sah Pokok Kurma tersebut adalah betina..! 


Setelah memberi pencerahan tentang pelbagai isu kesuburan Pepohon Tamar beliau dan memberi khidmat nasihat serta solusi, beliau bersetuju gunapakai khidmat dan kepakaran kami untuk menyelenggara Pepohon Tamar itu. Perlaksanaannya bakal dibuat pada pagi 14 Januari 2015.

Sebelum berangkat pulang, kami dihadiahi beliau membawa pulang hasil kebun yang ada di situ. Syukur, pemagnetan rezeki tengahari. 





Syful Tamar (ST)
POKOK KURMA 'Made In Malaysia'
http://syfultamar.blogspot.com/

ST : Kami nukilkan info jantina Pokok Kurma dan kelebihan bagi setiap jantinanya pada pautan berikut - http://syfultamar.blogspot.com/p/tips-dan-info.html

No comments: